Umiejętności i wiadomości, którymi powinny wykazywać się dzieci kończące grupę 4-latków
(opracowane zgodnie z Podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz programem wychowania przedszkolnego obowiązującym w Przedszkolu nr 45 „ Zanim będę uczniem” )
1.Rozwój fizyczny i motoryczny
- swobodnie dostosowuje sposób ruchu do określonych warunków,
- jeździ na trzykołowym rowerku, hulajnodze
- wspina się po drabinkach i zstępuje z nich
- podejmuje próby poruszania się po przeplotni
- potrafi biegać i chodzić na palcach
- umie chodzić stopa za stopą
- chodzi po wyznaczonej linii, po śladach, między przeszkodami
- chodzi na czworakach do przodu i do tyłu
- utrzymuje równowagę, stojąc na jednej nodze
- rzuca na odległość i do celu, oburącz, ręką lewą i prawą
- chwyta oburącz i próbuje chwytać jedną ręką
- przeskakuje przez linie lub płasko ułożone przybory
- wskakuje obunóż do obręczy
2.Samoobsługa
- myje samodzielnie ręce zgodnie z kolejnymi etapami tej czynności
- potrafi poprawnie umyć zęby
- używa chusteczek higienicznych
- umie w spokoju zjeść posiłek przy stole
- posługuje się w trakcie jedzenia łyżką i widelcem
- zna i stosuje kolejność przy wkładaniu ubrania
- umie samodzielnie nałożyć piżamę, zdjąć ją i złożyć po odpoczynku
- próbuje odpinać i zapinać guziki
- porządkuje zabawki po skończonej zabawie
3.Sprawność manualna
- prawidłowo trzyma kredkę w czasie rysowania
- rysuje po śladzie proste wzory i szlaczki
- odwzorowuje układy graficzne na dużych powierzchniach papieru
- odrysowuje kształty, korzystając z prostych szablonów
- umie samodzielnie wykleić małymi wydartymi kawałkami papieru określony
przedmiot
- posługuje się nożyczkami, wycinając dowolne kształty i tnie po wyznaczonej
linii prostej
- lepi z różnorodnego materiału kulki i proste formy przestrzenne
- wydziera dowolne kształty z papieru
- nawleka na sznurek drobne elementy
4.Rozwój społeczny i emocjonalny
- umie podać swoje imię i nazwisko
- potrafi nazwać swój kraj, miejscowość i ulicę, na której mieszka
- potrafi określić czynności, które wykonuje najlepiej
- umie powiedzieć, co najbardziej lubi robić
- potrafi wykonać zadanie wspólnie z kolegami
- próbuje podejmować zabawy tematyczne z podziałem na role
- podejmuje obowiązki dyżurnego
- rozumie, że nie wolno brać rzeczy innych bez pozwolenia
- potrafi przeprosić, gdy postąpi niewłaściwie
- rozumie , że zawsze trzeba mówić prawdę
- rozumie znaczenie pojęć: dobro i zło
- radzi sobie w sytuacjach konfliktowych bez stosowania agresji
- dzieli się zabawkami z innymi dziećmi
- potrafi używać zwrotów grzecznościowych: Dzień dobry, Do widzenia,
Proszę, Dziękuję, Przepraszam
- nie przerywa wypowiedzi innych
- słucha uważnie innych
- porządkuje samodzielnie miejsce pracy i zabawy
- zachowuje się grzecznie w miejscach publicznych
- rozumie, że nie należy chwalić się bogactwem i dokuczać dzieciom, które
wychowują się w trudniejszych warunkach
- rozumie znaczenie mowy ciała: gestów, mimiki
- umie poprzez mowę ciała (gest, mimikę, ruchy ciała) przedstawić: radość,
smutek, gniew, złość
- rozróżnia emocje pozytywne i negatywne
- potrafi powstrzymać się od działań agresywnych wobec otoczenia
- określa własne potrzeby i nazywa uczucia
5.Zasób wiadomości o otoczeniu społecznym i przyrodniczym
- potrafi powiedzieć, jak nazywają się rodzice i inni członkowie rodziny
- interesuje się pracą zawodową rodziców i próbuje opowiedzieć, na czym
polega ich praca
- pomaga w codziennych czynnościach
- zna niektóre tradycje świąteczne, tj. kolacja wigilijna, malowanie pisanek,
- potrafi wskazać drogę z przedszkola od domu
- umie nazwać wybrane instytucje użyteczności publicznej, np. przychodnia
lekarska, poczta, dworzec kolejowy
- rozpoznaje po stroju osoby pełniące ważne funkcje, np. strażaka, policjanta,
lekarza
- zna niektóre nazwy zwierząt, drzew, kwiatów, warzyw, owoców
- wskazuje i nazywa podstawowe części roślin: korzeń, łodyga, liście, kwiaty,
- dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie w kolejnych porach roku
- wie, w jaki sposób odżywiają się zwierzęta w naturalnym środowisku
- dokarmia zwierzęta i ptaki w czasie zimy
- wie, jak należy pielęgnować rośliny doniczkowe
- orientuje się, na czym polega segregowanie śmieci
- rozumie, co oznacza, że niektóre gatunki zwierząt i roślin są pod ochroną
- umie kulturalnie zachować się w czasie wycieczek do lasu, parku lub innych
środowisk przyrodniczych
- wie, dlaczego należy ubierać się odpowiednio do pogody
- określa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla różnych pór roku
6.Mowa
- formułuje samodzielnie zdania na określone temat
- udziela odpowiedzi na pytania
- umie opisać przedmioty, osoby i zwierzęta
- potrafi wypowiadać się całymi zdaniami
- formułuje prawidłowo wypowiedzi w czasie przeszłym i przyszłym
- stosuje poprawnie formy fleksyjne rzeczowników, czasowników i
przymiotników
- stara się mówić wyraźnie
- próbuje tworzyć skojarzenia do podanych wyrazów
- opowiada treść wysłuchanego utworu własnymi słowami
- opisuje ilustracje zawarte w książkach
- recytuje wiersze indywidualnie i w grupie kontrolując oddech i brzmienie
głosu
- bierze udział w krótkich przedstawieniach i inscenizacjach
7.Percepcja wzrokowa
- opowiada, co dzieje się na obrazku
- łączy przedmioty z ich kształtami przedstawionymi w postaci cienia
- zauważa zmiany w układzie 3-4 przedmiotów lub obrazków, np. określa,
który obrazek został schowany lub zmienił położenie
- dostrzega minimum 4 szczegóły, którymi różnią się 2 obrazki
- składa w całość obrazki pocięte na 5 i więcej elementów
- wskazuje takie same, proste znaki graficzne
- układa według wzoru obrazki, zawierające więcej szczegółowych elementów
- uzupełnia obrazek, dorysowując 4 brakujące elementy (lub więcej)
- tworzy dowolne kompozycje z mozaiki geometrycznej
- buduje budowle z klocków według podanego wzoru
8.Percepcja słuchowa
- wyklaskuje prosty rytm
- rozpoznaje dźwięki z najbliższego otoczenia
- kojarzy odgłos towarzyszący znanym czynnościom
- potrafi odszukać i nazwać przedmiot wydający dźwięki
-dzieli proste zdanie na wyrazy
- liczy wyrazy w zdaniu
- podejmuje próbę podziału wyrazu na sylaby
- układa wyrazy na podaną sylabę
- dobiera obrazki, których nazwy tworzą rym
- rozróżnia wyrazy podobnie brzmiące
9.Rozwój intelektualny wraz z pojęciami matematycznymi
- określa położenie przedmiotów w przestrzeni (między, wyżej, niżej, bliżej,
- wskazuje i nazywa położenie przedmiotów w stosunku do własnego ciała (za
mną, z boku, przede mną)
- posługuje się określeniami dotyczącymi kierunków w przestrzeni (do tyłu, do
przodu, przed siebie)
- potrafi określić prawą i lewą stronę własnego ciała
- potrafi policzyć 5 i więcej elementów
- porównuje liczebność zbiorów
- stosuje liczebniki porządkowe
- wyznacza wynik dodawania i odejmowania w zakresie 5
-rozpoznaje kształty figur geometrycznych płaskich i przestrzennych oraz
używa ich nazw: koło, kwadrat, trójkąt, kula
- podejmuje próby mierzenia długości krokami, stopa za stopą
- porównuje długość oraz wysokość przedmiotów
- dostrzega regularność rytmu w danym układzie
- posługuje się określeniami czasu
-zna stałe następstwo dni i nocy oraz pór dnia i pór roku
- rozwiązuje zagadki słowne
- grupuje przedmioty i uzasadnia, dlaczego do siebie pasują
- wskazuje przedmiot niepasujący do pozostałych
- tworzy zbiory przedmiotów według określonej cechy
- układa historyjki obrazkowe składające się z 3 i więcej elementów
10. Rozumienie symboli
- rozpoznaje symbole narodowe
- wskazuje takie same, proste znaki graficzne
- rozpoznaje napis oznaczający swoje imię
- rozumie znaczenie prostych znaków drogowych
- rozumie proste znaki umowne stosowane w zabawach i grach planszowych
Opracowała: Anna Dembińska
nauczyciel Przedszkola nr 45